Martin Pekár

V Čechách realita, na Slovensku utópia.

Autor: Martin Pekár
Publikované november 27, 2018


Pred pár dňami som zachytil v médiách informáciu, že české podniky chcú využiť svetový trend automatizácie železničnej dopravy.

V Čechách počítajú do dvoch rokov s prvými testami autonómnych vlakov a v roku 2025 už majú začať jazdiť. Pracujú na tom už tri roky, pričom prvé testovacie jazdy bez cestujúcich a za prítomnosti rušňovodičov majú naplánované na rok 2020. Potom, už bez rušňovodičov, ich chcú využívať na regionálnych tratiach, ktoré sú ekonomicky náročné. Vlaky sa nebudú musieť ani otáčať, pretože budú jazdiť tam a späť. Keďže cena práce pôjde nahor aj na železnici, pri týchto vlakoch ušetria.

Autonómne vlaky na Slovensku?

V súčasnosti v danej situácii skôr utópia. Technický stav železníc ako takých je katastrofálny. Zápasia o zabezpečenie funkčnosti súčasných vlakov a vidíme sami čo sa deje – horiace vlakové súpravy, pomalé vlakové cesty, nedostatok náhradných dielov či už na samotnú vlakovú cestu alebo aj na samotné rušne, nedostatočná údržba, slabo platený personál a celkovo podhodnotené financovanie.

Pritom autonómne vlaky už dávno vo svete fungujú. Je to veľmi jednoduché riešenie, keď vlak ide po jednej koľaji a má presne definované úseky. Vie, kde má zastaviť a kde spomaliť, nepotrebuje ani žiaden semafor. Všetky informácie sa do riadiaceho vozidla prenášajú bezdrôtovo. Celé to riadi jeden dispečer, ako keď sa hráme so železničným modelom.

Česi sú popredu

Áno, Česi majú oproti nám bohatú históriu vo vývoji aj výrobe železničných lokomotív, napr. ČKD alebo Škoda a tieto spoločnosti úspešne fungujú dodnes. My tú výhodu nemáme, no u nás je momentálne veľmi silný automobilový priemysel, ktorý okrem výroby potrebuje podporu vo forme pritiahnutia výskumu a vývoja do našej krajiny. Na Slovensku budeme čoskoro vyrábať elektroautá. Preto by sme mali stále viac apelovať na naše automobilky, aby ich u nás vo väčšej miere testovali a aby sem presunuli aj testovanie autonómnych áut. Pre tento krok ale budeme musieť vybudovať infraštruktúru (cesty, 5G mobilnú sieť) a prispôsobiť aj legislatívu.

A keď u nás na železniciach dáme do poriadku všetko to, čo sa tam dlhé roky zanedbáva, potom budeme môcť začať dobiehať svet aj zavedením autonómnych vlakov. Môžem vás uistiť, že budem medzi prvými cestujúcimi.

Tento blog bol pôvodne zverejnený na webe SME.