Martin Pekár

Chaos a panika na železnici

Autor: Martin Pekár
Publikované november 30, 2018


Začalo to horiacimi rušňami a súpravami. Pokračovalo roztrhnutím vlaku, kolíziami vlakov pre chybné zabezpečovacie zariadenia, alebo nekvalitu koľají, výhybiek, či trakčného vedenia… 

… a tento týždeň to bola demisia generálneho riaditeľa ŽSR. A to sa minister dopravy pred dvomi týždňami vyjadril do médií, že on môže len „dohovoriť“ generálnym riaditeľom železničných spoločností. Problém za pána ministra vyriešil samotný generálny riaditeľ Erdössy podaním demisie a pritom povedal toto: „Mám ľudsky aj profesionálne svoju úroveň, ktorá je pre mňa dôležitá a ktorú by som si rád zachoval.“ Čo tým myslel?!

Nový generálny riaditeľ bude mať ťažkú úlohu

Okrem neho bude všetko „po starom“. A to zatiaľ nevyšlo na povrch, že pri vyplakávaní nad nedostatkom financií na správu, údržbu a rozvoj železničnej infraštruktúry, hrozí ŽSR prepadnutie – nevyčerpanie zdrojov z Európskych fondov pre neschopnosť administratívy ŽSR a MDV SR pripraviť stavby a zvládnuť verejné obstarávania. Príkladov je viac: 300 mil.€ z CEF (nástroj na prepájanie Európy – Connecting Europe Facility) na modernizáciu trate v úseku Devínska Nová Ves – Kúty – št. hranica s Českom. Proces VO sa ťahá už vyše 1,5 roka. Alebo 95 mil.€ z CEF na modernizáciu trate v úseku Poprad – Lučivná. Nie je jasné ani financovanie modernizácie železničného uzla Žilina, či a v akom rozsahu bude spolufinancované z európskych zdrojov.

A keby aj boli k dispozícii zdroje, ŽSR nie je pripravené ich využiť. Nemá v zásobníku pripravené žiadne stavby rozvoja a modernizácie železničnej infraštruktúry. ŽSR má jasno iba v potrebe financií na zanedbanú údržbu.

Aká je stratégia železníc a Ministerstva dopravy a výstavby?

Kedy, s akými parametrami a ktoré trate budú modernizované? Aká je stratégia v postupnej elektrifikácii siete ŽSR? Pôjdu cez Slovensko vysokorýchlostné trate s rýchlosťou nad 250 km/hod.?  No a čo širokorozchodná trať? Necháme si rakúsko-ruskou loby zobrať suchozemský prístav z Čiernej nad Tisou?

ZSSK je jednooký medzi slepými, teda medzi tromi železničnými spoločnosťami. Jediná hľadí dopredu, snaží sa o rozvoj a presadenie sa na trhu. Nie je to však úplne v poriadku ani tam, viď vyššie spomenuté kauzy.

A ŽS Cargo je v tieni problémov ZSSK a ŽSR. Tam sa však deje málo. Nevie sa, či sa chystá skrytá privatizácia alebo je to prostriedok na udržanie zamestnanosti, prinajhoršom prostriedok na míňanie verejných peňazí.

Jednoducho povedané, chaos a panika!

Tento blog bol pôvodne zverejnený na webe SME.