Martin Pekár

Kontaminovaná zemina a nezávislý dozor pre D4R7

Autor: Martin Pekár
Publikované apríl 2, 2019


Kauza vývozu kontaminovanej zeminy pod novú diaľnicu začína naberať na obrátkach. Zistili sme, že tento trestný čin nie je náhodným zlyhaním, ale je zlyhaním ministerstva dopravy. 

Ministerstvo nechalo dozor na tejto stavbe platiť staviteľom. Nešlo tak o nezávislý dozor, ako sa nám teraz snaží minister nahovoriť.

Nebezpečný odpad môže ohroziť podzemné vody

Dňa 28.marca 2019 sa v skorých ranných hodinách konala policajná razia. Komando nabehlo k osobám, ktoré môžu stáť za škandálom ohľadne kontaminovanej zeminy. Medzi zadržanými sú napríklad podnikateľ Michal G., manažér spoločnosti D4R7 Construction Javier H. a ďalší.

Komando zasahovalo aj v sídle spoločnosti Cresco Group, ktorá zodpovedá za rozoberanie starej environmentálnej záťaže na konci Petržalky. Len pre informáciu, environmentálna záťažSK/EZ/B5/162 pod názvom B5(008)/Bratislava-Petržalka-Smetný kopec vznikla už v roku 1970 a skládkovanie skončilo v roku 1997. Na skládku boli okrem stavebných odpadov uložené odpady zo štyroch skládok v Petržalke, ale aj nebezpečné odpady z priemyselnej a poľnohospodárskej výroby. V staršej časti skládky boli ukladané aj odpady zo štátneho podniku Matador a poľnohospodárskych družstiev.

Prečo si minister skôr nevšimol klondike násypových materiálov na Žinom ostrove?

Je mediálne známe, ako sa na Žitnom ostrove spustil hotový klondike po tom, ako Španieli spustili dopyt po násypových materiáloch.. Na tieto skutočnosti upozorňovali starostovia dotknutých obcí, taktiež OZ Triblavina a mnoho ďalších aktivistov, no nikto zo štátneho aparátu nekonal. Až na políciu, ktorá začala prípad vyšetrovať od 07/2018. Štátny aparát má mnoho nástrojov na to, aby si priebežne overoval informácie. Samozrejme, ak chce. Dokázal by tak predísť mnohým škodám. Ak nechce, tak je pasívny, a čaká na výsledok vyšetrovania polície, ktorá vo väčšine prípadov prichádza na rad až vtedy, keď sa niečo stane.

Neskorá reakcia ministra

Minister sa nechal počuť v médiách, že je rozhodnutý v tejto veci postupovať nekompromisne. Samozrejme, počká si na výsledok vyšetrovania polície: „Ak nezávislý dozor toto zanedbal, tak vyvodím veľmi dôrazné dôsledky. Ide o Žitný ostrov. Ja som zo Žitného ostrova a o to viac mi záleží na tom, čo budú moji vnuci piť. Nie je nám jedno, čo sa vyváža pod diaľnice.“ Naozaj je na pováženie, ako táto kauza rozčúlila ministra Erséka až teraz, keď doteraz aj napriek medializovaným informáciám nič nepodnikol (napr. ťažba z nelegálnej skládky v Ivanke pri Dunaji).

Nezávislý dozor bol závislý dozor, vybraný bez súťaže, platený staviteľmi

Uvediem zopár detailov k zmluve medzi firmou FCP (ide o rakúsku spoločnosť ako je jeden z členov konzorcia firma Porr Bau) a Ministerstvom dopravy. Na predmetnú firmu sa minister vyhovára, že si od nej pýtali informácie a vždy potvrdila, že je všetko v poriadku. Zmluva o nezávislom dozore sa uzatvorila medzi Ministerstvom dopravy, Zero Bypass Limited a FCP Fritsch, Chiari & Partner. Takto si ministerstvo zaobstaralo „nezávislý“ dozor. Žiadna verejná súťaž, nič. Jednoducho sa zadarmo zazmluvnili. Najväčší problém je však v tom, že nezávislý stavebný dozor platí koncesionár (čl.9). Áno, je to tak. Ten, čo má kontrolovať koncesionára, je ním platený. To ako keby ste si objednali dom u stavebnej firmy a požiadate ju, aby si sama našla niekoho, kto ich bude kontrolovať. A tá stavebná firma ten dozor bude aj platiť. Predpokladať, že dozor platený koncesionárom bude nezávislý, je prinajmenšom naivné. Budú lacní a maximálne nelojálniy voči štátu.

Prečo si ministerstvo nezaplatilo naozaj nezávislý dozor?

Ministerstvo pri podpisovaní zmluvy zabudlo na príslovie „Nehryz ruku, čo ťa živí.“. Veď ani NDS si nikdy za svoju existenciu neobjednala dozor u zhotoviteľa. Buď dozor pokryla vlastnými kapacitami alebo vyhlásila verejné obstarávanie. Ministerstvo však zrejme nedomyslelo, že nie je vhodné zákazku s hodnotou 1,9 mld. EUR dozorovať ľuďmi, ktorých si bude zhotoviteľ platiť sám. Samozrejme, keď sa vyskytla potreba privrieť oči, nemali s tým „nezávislé“ dozory problém.

Nezávislý dozor by mal byť povinný zo zákona

Výstavba D4R7 bude ďalší problém enormných rozmerov, ktorý pristane ministrovi dopravy na pleciach. Medzi prvými bola kauza Triblavina, druhý tunel Višňové. Ide o tri akcie, pri ktorých ministerstvo absolútne nezvládlo svoju úlohu. Pri Triblavine sa ministerstvo s NDS musí brániť žalobám od OZ Triblavina a zatiaľ to vyzerá, že ťahá za kratší koniec. Je najvyšší čas zaviesť do stavebného zákona zodpovednosť stavebných dozorov, ktoré vykonávajú svoju činnosť na stavbách vykonávaných dodávateľsky. Podľa vzoru stavbyvedúcich, ktorí dnes majú presne zákonom stanovenú zodpovednosť.

 

Tento blog bol pôvodne zverejnený na webe sme.sk.


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *