Miroslav Beblavý

Správa týždňa: Raši platí miliónovú propagandu, digitálne Slovensko je na tom mizerne

Autor: Miroslav Beblavý
Publikované október 27, 2019


Na Slovensku v priamom prenose sledujeme dôkazy, ako štátne zložky ovládli mafiáni a korupčníci. Len vďaka tomu môže podpredseda vlády bez väčšej pozornosti robiť brutálnu predvolebnú kampaň na niečom, kde vôbec nič nedosiahol.

Denník E zverejnil analýzu ako podpredsedovi vlády Rašimu ide informatizácia štátu. Najlepšie to zhrnul Ľubor Illek zo Slovensko.Digital: „Za posledné štyri roky sa z toho, čo všetko tu máme vymyslené, spravilo len málo. Verejná správa však má problém hovoriť o tom, čo sa jej nepodarilo v informatizácii. Oficiálne sú všetky projekty úspešné.“ Rovnako to vidia aj vládni analytici.

Slovensko.Digital hovorí: “Vidíme dlhodobo pri „budovaní eGovernmentu“ množstvo vecí ktoré nefungujú poriadne, nesmierne kopy neefektívne minutých, alebo priamo vyplytvaných peňazí, nesplnených cieľov a – čo je ešte podstatne horšie – veľkú frustráciu používateľov pri používaní služieb eGovernmentu.”

Stačí pripomenúť, že v roku 2019 ministerstvo vnútra núti ľudí používať Internet Explorer 7 a vyšší. Za najvážnejší problém však považujú odborníci premrhané príležitosti. Nielenže nepatríme medzi špičkové krajiny, ale v medzinárodnom porovnaní sme hlboko pod priemerom.

Predvolebná propaganda

Jediné, čo podpredsedovi vlády Rašimu ide, je propaganda. Za dva mesiace minul viac ako 3 milióny eur na reklamu o tom, ako nám informatizácia šetrí čas a peniaze. Len aby ste mali predstavu, je to viac ako drvivá väčšina politických strán vynaloží na celú kampaň v parlamentných voľbách.

Na Slovensku v priamom prenose sledujeme dôkazy, ako štátne zložky ovládli mafiáni a korupčníci. Len vďaka tomu môže Raši bez väčšej pozornosti robiť brutálnu predvolebnú kampaň na niečom, kde vôbec nič nedosiahol.

article_photo

Ako dosiahnuť zmeny

V programe koalície PS/SPOLU máme o Digitálnom Slovensku osobitnú kapitolu, z ktorej vyberám praktické a rýchlo dosiahnuteľné zmeny:

  • štandardizujeme kontakt občana a občianky so štátom s využitím občianskeho preukazu s čipom, ktorý by mal byť jediným potrebným dokumentom a dokladom na komunikáciu so štátom.
  • zameriame sa na rozvoj prioritných služieb. Štát oficiálne zverejnil okolo 2 000 elektronických služieb, z ktorých sa drvivá väčšina nepoužíva. Chceme, aby špičkovo fungovalo zopár desiatok, ktoré by mohli využívať státisíce ľudí.
  • budeme budovať a rozvíjať proaktívne elektronické služby. Budú upozorňovať na situácie a povinnosti, ktoré ľudí čakajú, alebo budú požadované úkony automaticky vykonávať v súlade so zákonom.
  • povolíme verejným inštitúciám možnosť sťahovať platby inkasom. Namiesto upomienok budú s mesačným predstihom posielať príkaz na inkaso.

Tento blog bol pôvodne zverejnený na webe SME.sk.